HKWB verspreidt kennis over de historie van West-Betuwe & brengt de geschiedenis onder de aandacht!

MenuSluiten
Inloggen

Het kasteel van Geldermalsen

Geldermalsen heeft lange tijd een kasteel gehad. Al in 1096 was er een burcht in het gebied dat nu Zwarte Kamp heet. Dit kasteel zou laten de naam ‘Ravesteyn’ krijgen. Later werd het huis ‘Groot Ravenstein’ genoemd, in tegenstelling tot ‘Klein Ravenstein’ in Buurmalsen. Begin 20ste eeuw werd Groot Ravenstein gesloopt. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat er in het centrum van Geldermalsen ook een kasteel heeft gestaan met de kerk op de binnenplaats.5. Kateel Ravestein Geldermalsen kasteel Paul Liender
Reacties op dit artikel


LS, Ik zie op de kadastrale kaart van Geldermalsen uit 1832

i.p.v. (Groot) Ravenstein, Kraaijenstein staan, weet iemand hoe dit zit?
http://1drv.ms/1TPT05r


Dank voor je vraag. Via Twitter kregen we dit als eerste antwoord op je vraag:
 In Tricht staat huize Crayestein. Het landgoed loopt tot het voetbalveld. En Tricht was vroeger Gem. Buurmalsen

Bedankt voor dit antwoord, maar dat is me bekend. Het gaat over Geldermalsen en wat er op die kaart staat: Kraaijenstein en niet
Ravenstein, in die tijd (kadaster), zoals alle boeken vermelden. Wellicht na 1832 Ravenstein genoemd? of een fout op de kaart?

Ik heb dit weekend nog wat boeken nageslagen en andere bronnen bekeken, maar ik heb nergens enige aanwijzing gevonden dat er in
Geldermalsen een Huis Kraaijenstein heeft gestaan of dat Groot Ravenstein ooit zo is genoemd. Misschien inderdaad een fout op de kaart?

Voor de geïnteresseerden: Huis Crayestein bevond zich inderdaad inTricht. Groot Ravenstein was in Geldermalsen te vinden, Klein Ravenstein

in Buurmalsen.


Bedankt voor uw reactie en inzet. Op de kadastrale SECTOR kaart staat een foutieve vermelding €œKraaijensteijn, maar op de VERZAMEL plankaart die ik later kon inzien, via de website van het Cultureel Erfgoed stond het wel goed. Het moet dus een fout zijn. Komt niet vaak voor in dit soort materiaal, zonder dat er een renvooi is gemaakt. In de kadastrale “Oorspronkelijk Aanwijzende Tafels (OAT)” stond alles keurig op naam van E.W. van Dam van Isselt, toen nog wonende in €Op-Hemert€.


Er kwam nog een reactie voorbij via Facebook van Annemieke Gerris die ik ook graag hier wil delen:  “De naam Kraaijenstein is veranderd na 1870 vermoed ik. Check http://www.topotijdreis.nl. Hierop kun je oude kaarten bekijken en zie je dat de naam Kraaijenstein
tot 1870 wordt vermeld op de plek van het latere Ravesteyn.”

Staat inderdaad op deze kaart, vanaf 1850 al. Echter in het boekje “Zo was Geldermalsen” van R.D. Timmer en W. Verbeek staat de naam
“Kraaijenstein” niet vermeld, zie uitgebreide beschrijvingen (Groot) Ravenstein bij foto nummer 80 t/m 87 in dat werkje. Ik vermoed dat de
naam Kraaijenstein i.p.v. Ravenstein gewoon de foutieve vermelding in de kadastrale kaart van 1832 volgt. Ook in de archieven vind ik w.b.
Kraaijenstein alleen maar verwijzingen naar Tricht, hetgeen ook op bovengenoemde kaart vermeld staat.

Mijn winkelwagen

U heeft nog niks in uw winkelwagen.

lid worden